Kezdőlapra

Fordulópont 17. szám
Milyen pedaggia?

Szvai Ilona: A nevels dimenzivltsa

A nevels dimenzivltsa A huszadik szzad elejn a magyar szellemi let egszre jtkony hatst gyakorl, legends folyirat, a Nyugat szerkesztje ezt rta 1911-ben a nevelsrl: a legnemesebb mvszet, mely egyben a legdrgbb matrival dolgozik, a tanti tisztnek s a szli jogoknak s ktelessgeknek rvn abban a roppant, legalbbis kilencvent vagy kilencvenht szzalknyi arnyban van a dilettnsok kezn, ahny szzalkkal tbb a nevelsre nem szletett ember a nevelsre szletett embernl. A hatalmas, trtnelmi fldcsuszamlsok elszelben tjkozdni kvn rtelmisginek a 20. szzad els veiben r kellett dbbennie: a nevels nem szken rtelmezend szakma, hanem egyetemesen rvnyes emberi attribtum, hiszen mindannyian voltunk gyerekek, akiket neveltek (legalbb a szlk), s majdnem mindannyian szlk lesznk (vagyunk), s nevelnnk kell gyermekeinket. Teht mindannyian neveltek s nevelk vagyunk. Felelssgnk nem hrthat t a nagy tlagukban bnbakknt kezelt intzmnyestett (iskolai, llami) nevel-szakmabliekre. Legltalnosabb emberi tulajdonsgunkra, ti. arra, hogy mindannyian neveltek s nevelk, gyermekek s szlk vagyunk, az ebbl fakad tudsunkra s tapasztalatunkra, vgyainkra, elkpzelseinkre a lehet legszlesebben rtelmezett kommunikci alapozhat, amely kizr mindenfle ggt, m instaurlja kzttnk (nevelt s nevel emberi lnyek kztt) az szintesget, nyltsgot, egyenjogsgot, hiszen tudjuk, hogy a segdmunks is lehet olyan j, vagy jobb szl, mint egy akadmikus vagy egy bankvezr. A legltalnosabb emberi tulajdonsgunkra, a r alapozott ezrt elvben mindenki szmra a rszvtelt s egyttltet felknl kommunikci lehetsgre gondolva alaptottuk a Fordulpontot, hogy hajdani gyermeki s mai szli (nagyszli) minsgnkben egymst rtve: megbeszljnk a 21. szzad elejn mindent, ami letnket s jvnket lnyegesen rinti, s ami ell kitrnnk lehetetlen. E szmunk slypontjba kerlt pedaggit is ezzel a szles lelssel kzeltjk meg. Hiszen az egyszerre neveltnek/nevelnek lenni emberi attribtumt mindannyiunkra egyenknt kiszabta a sors: megkerlhetetlen jogknt s ktelessgknt. Szz vvel ezeltt gy shajtott fel a mr idzett Ignotus: veszedelmesen tbb embernek jut rszl s ktelessgl a nevels, mint akinek kpessge van r. Ezt a veszedelmes ellentmondst nmikppen oldhatta az a jzan kiigazts, hogy az esztta Ignotus gy kzeltett a nevelshez, mint mvszethez (a nevels mvszete!) mikzben a nevels nem (fknt s kimondottan: nem!) mvszet, ahogy az emberek sem mind (nagy tlagukban: nem!) mvszek. gy teht a klnsebb (nevel)mvszi kpessgekkel meg nem ldottak mi, a nagy tlag semmikppen sem dilettnsoknak minslnek, hanem tlagembereknek, akiknek lnyben jogknt s ktelessgknt, emberi attribtumknt l a neveltnek-nevelnek lenni ketts, kikerlhetetlen feladata s felelssge. Ezrt a nevelsrl olyan llektani alapvetssel s trtnelmi konzekvencikat kutat szenvedlyessggel beszlni, mint Alice Miller a 20. szzadi trtnsek ismeretben mr etikai fontossgrend krdsfelvets. A nevelstrtnethez val viszonyulsunk sem csak szakpedaggiai krds manapsg. Hiszen olyan vszzad van mgttnk, amelyben veszedelmes nemzet- s emberisgnevelk pusztthattak. Egy vszzada felgyorsulva folyik a nevels dimenzivltsa s az egyes emberre rtt felelssg sem thrthat. A sok definci kzl is rdemesebb az ltalnosabb helyzetre utal megfogalmazsokra figyelni. Christiane Olivier szerint: a nevels egy hossz s bonyolult kompromisszum-keress nmagunk s a Msik kztt. Ez figyelmeztet egyrszt a gyermek mltsgra (gyermeknk egy Msik ember, nem pedig szli hatalmunk kiszolgltatottja) msrszt arra, hogy trsas, s (egyelre mg?!) pros lnyekknt a nevelt-nevel fogalomketts koordinti kztt zajlik az letnk; s ezek a koordintk fogjk be a felbukkan, szaporod szakpedaggikat is.


vissza