Kezdőlapra

Fordulópont 19. szám
A gyermek a tt?

Ellen Key: A gyermek vszzada

1900 decemberben jelent meg Svdorszgban Ellen Key emlkezetes mve, A gyermek vszzada, amely mr a cmvel is beszdes visszatekintve azt is mondhatjuk: mozgst erej s egy vszzadon t, napjainkig hatsos munknak bizonyult. Ma mr azon is elgondolkozhatunk, hogy a szerz jslata igaznak bizonyult, vagy illzi maradt: A kvetkez vszzad a gyermek vszzada lesz Az volt? Ha a vlaszt nem merjk megkockztatni, annyiban azrt biztosak lehetnk: a 21. szzadrl is vltozatlanul megjsolhat, amit Ellen Key a 20. szzadra jsolt. S taln azon is rdemes elgondolkoznunk, amit 1900 decemberben ltleletknt megfogalmazott: az elmlt vszzad hatrtalan kulturlis fejldse ellenre sem nyert nemesebb formt a ltrt val kzdelem. Egy vszzaddal ksbb, ma mr naponta tbbszr harsogja tbb milli tvkszlk, hogy itt a lt a tt de azrt a most idzett nemesebb igny aktualitst is rzkelnnk kellene. Hiszen szz ve folyamatos s vltozatlan az aktualitsa ennek a knyvnek, melybl albb nhny szemelvnyt ajnlunk olvasink figyelmbe. (Megjelense utn nhny vvel mr tbb nyelvre lefordtottk. Magyarul 1976-ban jelent meg egy ktetben a knyv nhny fejezetnek fordtsa, a tbbi fejezetnek pedig az ismertetse.)

Az j lelkeknek, amelyek vgtelenl sokflekppen, ma mg kifejezhetetlen mdon fognak rezni, szeretni, sejteni s remlni, hinni s imdkozni, j hzassgra s trsadalmi viszonyokra, jfajta csaldi otthonra s j iskolra lesz szksgk. A valls, szerelem s mvszet fogalmai mlyrehat vltozson mennek t. Mr sejteni lehet, hogy az j fogalmakhoz csak a ksbbi nemzedkek fogjk az j formkat megteremteni. ()
A csaldi otthonnak jra a gyermek lelki s nemcsak testi otthonv kell vlnia. Ahhoz, hogy a csaldi otthon ilyenn vlhasson hogy azutn a gyermeket alakthassa , a gyermeket vissza kell adni otthonnak. Az iskola a gyermek letnek csak kisebb rszt ragadhatja el. Ahelyett, hogy az iskola s az iskola rszre ksztend hzi feladatok vennk ignybe a gyermekek letnek a legjobb rszt, az iskolnak ebbl a nagyobb rszt a csaldi otthonnak kell meghagynia. A csaldi otthon feladata, hogy a gyermek naponknti szabad idejt s sznidejt gy hasznlja fel, hogy az mind a ktelessgek, mind pedig az rmk rvn valban hozzkapcsolja a gyermeket a csald lethez. ()
szaki seink gyermekei kzvetlenl rszt vettek a felnttek feladatainak elltsban: dolgoztak s vllaltk a veszlyt is. A tizenkt ves fi mr felnttnek szmtott. Ez egysget, stlust s ert vitt seink letbe. A mai nevels alapvet hibja, hogy mindent a gyermekek rszre csinlnak; aggdva figyelik minden lpsket, tmogatjk minden vllalkozsukat, de fkppen az, hogy a gyermekek szmra kln szerveznek munkt s szrakozst. Egy tizennyolc ves leny nemrg az mondta nekem, hogy s a vele egyidsek mindazt a tlzott felgyeletet, vdelmet, szrakoztatst s beczgetst, amely az iskolai s a csaldi nevelsi mdszert oly unalmass teszi, sajt gyermekei nevelsben egszen biztosan heztets, vers s gorombasg formjban fogjk viszonozni! ()
A mai gyermekeknek elssorban az hinyzik, hogy jra komoly otthoni elfoglaltsgokat s olyan feladatokat kapjanak, amelyeket hsgesen teljestenik kell. Htkznapra s nnepnapra beosztott szoksokra van szksgk, nem pedig lland felgyeletre, amikor maguk is tudnak magukon segteni. Ma az iskols gyermek krl srgldik az anyja s a szolglattev emberek, hogy felkszljn az iskolra, s semmit se felejtsen el, ahelyett, hogy idt hagynnak a gyermeknek arra, hogy mieltt iskolba megy, mindennap kitakartsa a szobjt, kikeflje ruhit stb. nem lenne szabad az iskolai dolgokra figyelmeztetni, hanem csaldjnak s az iskolnak egymssal egyetrtsben kvetkezetesen kellene megbntetnie mulasztsairt.
Ma viszont ppen azt ltjuk, hogy az anyk leckt tanulnak gyermekkkel, jtkokat tallnak ki, szrakoztat knyveket olvasnak fel nekik; eltakartanak utnuk, felszedik azt, amit leejtenek; megcsinljk, amitl a gyermekek elmeneklnek. Ilyen s hasonl mdon, vdelmez gyengdsgkkel elernyesztik, gyengtik a gyermek ntevkenysgt s munkakedvt, kitartst, tallkonysgt s fantzijt! A mai csaldi otthonban, amely elkszletl szolgl az iskolra, a felnvekv ifjsgot hozzszoktatjk ahhoz, hogy szolgljanak neki anlkl, hogy ezeket a szolglatokat is viszonozn, hogy llandan csak kapjon anlkl, hogy adna. Ezek utn nincs mit csodlkozni azon, hogy az ifjsg nz, fktelen s minden adand alkalommal szemrmetlenl az idsebbek el tolakszik, durvn, faragatlanul viselkedik. ()
Hozz kell szoknunk, hogy a gyermekekrt bizonyos vonatkozsban ezerszer tbbet, ms dolgokban szzezerszer kevesebbet tegynk. gy pldul mr a gyermek legzsengbb letkortl kezdve meg kell alapozni termszetszeretett azzal, hogy vrl vre ugyanazt a vidki otthont szerettetjk meg vele, ez a nevels egyik mly jelentsg momentuma, mert ezt pldul ott is elmulasztjk, ahol meg lehetne valstani. Hasonlkppen fontos az is, hogy mr a gyermek els letvtl kezdve rendezznk be neki egy vlogatott kis knyvtrat, s gy mindig megtallja az letkorhoz ill knyveket, s ne gy tegyen, mint ma, hogy azt olvassa, ami ppen vletlenl a kezbe kerl. Ez a kt dolog az j nevels lnyeghez tartozik. Most viszont llandan j nyaralsokkal, nyomorsgos gyermekknyvekkel s drga jtkokkal rontjuk el a gyermekeket, holott nekik csak a legegyszerbb, gyszlvn a klasszikus dolgok valk. Bsgesen el kellene viszont ltni olyan dolgokkal s eszkzkkel, amelyekkel maguk tudnak maguknak jtkokat kszteni. Legrosszabbak azok a jtkszerek, amelyik a felnttek fnyzst utnozzk. Ezekkel a trgyakkal csak a gyermekeknek azt a kapzsi trekvst tplljuk, hogy kapjanak, de fkezzk tallkonysgukat s fantzijukat; vagy legalbbis fkeznk ezeket, ha a gyermekek egszsges nfenntartsi sztnkkel nem trnk ssze a tkletes jtkszereket, hogy azutn maguk csinljanak maguknak jtkot fenytobozbl s makkbl, fbl, porcelncserepekbl s mindenfle ms limlombl; ezeket azutn kpzeletk nagy rtkk varzsolja!
A gyermekekkel helyesen jtszani szintn nagy mvszet. Erre sohase kerljn sor olyankor, amikor a gyermek nem tud magval mit kezdeni. A jtk legyen nnepi rm mind a gyermek, mind a szl szmra. A szlk ilyenkor tegyenek flre mindenfle nevelst. ljk bele magukat tkletesen a gyermek gondolat- s fantziavilgba. Meg se prbljk jtk kzben a gyermeket msra is tantani, mint a gazdag tartalm rgi jtkokra. A gyermek termszetvel kapcsolatban szerzett tapasztalataikat pedig amelyekre a jtk bsges alkalmat ad rizzk meg ksbbi felhasznlsra.
Az ilyen jtk fokozza a szlk s a gyermek kztti bizalmat, a szlk pedig jobban megismerhetik gyermekeiket. Azzal viszont mr veszedelmesen elknyeztetjk a gyermeket, ha megengedjk neki, hogy a laks valamennyi helyisgt jtsztrr vltoztassa, s hogy llandan azt kvetelje a felnttektl, hogy foglalkozzanak vele, ez ugyanis nzsre s szellemi fggsgre szoktatja. Kvetkezmnye pedig az rks nevels, amely eltomptja a gyermek szemlyisgt. A rgebbi idben a mai ifjsgnl ersebb, de egyben tapintatosabb nemzedkeket neveltek, mert a gyermekek sajt vilgukban a gyermekszobban otthon voltak, azon kvl azonban a szlk szoksainak s akaratnak, munkjnak s pihensnek, kvetelseinek s kvnsgainak a szilrd hatraiba tkztek. Nem a figyelmessgrl elhangz sok beszd nevel, hanem annak a szksgszersge, hogy figyelmesnek kell lenni, hogy valban segtennk kell magunkon s msokon! Rgebben a gyermekek idsebb szemlyek jelenltben gy hallgattak, mint az egrkk; nem szaktottk flbe a vendgek beszlgetst, mint ma, hanem megtanultk hallgatni a felnttek tartalmas beszlgetseit, ezt pedig a gyermeknevels legjobb eszkznek tarthatjuk. Sajt tulajdonkppeni letket a gyermekszobban ltk, ahol valamilyen hsges reg cseldtl s egymstl kaptk a legjelentsebb nevelst. Szleiktl verst, ritkbban egy kis beczgetst kaptak. Ezzel a rendszerrel sszehasonltva, a szlkkel val mostani egyttls felttlenl elrelpst jelentene, ha a szlk le tudnnak mondani arrl, hogy llandan magyarzgassanak, tancsokat adjanak, mindent kijavtsanak, a gyermek minden gondolatra s kifejezsre hatni akarjanak! Mindezek a szellemi s testi v rendszablyok kzvetve nzv teszik a gyermeket, mert minden krltte forog, s emellett mg alaptalanul meg is knozzk ket! Most a hatves gyermeknek megengedik, hogy megzavarja a felnttek beszlgetst. A 12 ves gyermeket azonban mr 8 rakor lefektetik, mg akkor is, ha csillog szemmel hallgat egy olyan beszlgetst, amely gyjt hats lehetne az letben! El kell rni, hogy a viselkedsre, a rendre, a tpllkozsra s az alvsra, a levegre s a vzre, a ruhzatra s a testmozgsra vonatkoz egyszer szoksok a gyermek elemi erklcsi fogalmaiv vljanak. Ezekre nem lehet elg korn megtantani. A testi egszsget s szpsget nagy erklcsi rtknek kell tekintenie, az egszsg s a szpsg elleni bnt pedig csnya cselekedetnek. Ezen tlmenen azonban a gyermeknek teljesen fggetlennek kell maradnia a szoksoktl azltal, hogy minden szably all van kivtel is. Az a mostani knos gondoskods arrl, hogy harangszra egyenek, bizonyos tkezsek alkalmval meghatrozott teleket kapjanak, a hmrskletnek megfelelen ltzkdjenek, harangozs utn lefekdjenek, minden csepp forralatlan vztl s minden extra nyalnksgtl vakodjanak: mindez ideges, ingerlkeny szokstirannusokk vltoztatja ket, mg az let egyenltlensgeivel, kellemetlensgeivel s kalandossgval szemben val sszer edzs megteremti az letrm s a j kedly egyik legfontosabb alapfelttelt. Ez esetben is a nevel pldja a legjobb eszkz arra, hogy a gyermek megtanuljon mosolyogni a kis bosszsgokon: ha viszont hozzszokik, hogy az ilyeneket fontosnak tartsa, ezek mg a napot is elstttik. Ha a gyermek azt ltja, hogy a nevel gyorsan teljesti olyan kellemetlen ktelessgt, amelyrl becsletesen meg is mondja, hogy kellemetlen szmra, s knnyedn tri a bosszsgot vagy a fradalmakat, akkor a gyermeket is fteni fogja a becsvgy, hogy maga is hasonlt tegyen gy, ahogyan a gyermekek sok sz nlkl is megtanulnak jt tenni, ha maguk krl ezt ltjk. Megtanulnak rlni a termszet s a mvszet szpsgeinek, ha ltjk, hogy a felnttek is rmket lelik benne. A gyermekekhez akkor szlunk a legjobban, ha magunk is szp, fennklt s mrtkletes mdon lnk. A gyermekek rendkvl fogkonyak ezekre a pldakpekre, de nem figyelnek a ritktott szeds szavakra! Mivel szmomra ez a nevels alfja s megja, megismtlem azt, amit rsom elejn s kzepn mondtam: Igyekezz bkn hagyni a gyermeket! A lehet legritkbb esetben s akkor is csak kzvetve avatkozz be tevkenysgbe. Csak a nyers s tiszttalan benyomsokat tartsd tvol tle. Fordtsd arra minden figyelmedet, hogy minden energidat, hogy sajt szemlyisged, egsz leted, a valsg a maga egyszersgben s meztelensgben legyen a gyermek nevelje! ()
A gyermek egyarnt rosszul jr az olyan szlk kezben, akik llandan gy viselkednek, mintha a gyermek csak az kedvkrt lenne a vilgon, s azoknak a szlknek a kezbe is, akik csak gyermekeikrt lnek. Rendszerint egyik szl sem tud sokat a gyermeke igazi rzseirl s szksgleteirl. Az elbbiek annak rlnek, hogy gyermekeik hozzjuk hasonltanak s a legfbb cljuk, hogy gyermekeikben sajt gondolataiknak, vlekedseiknek s eszmnyeiknek sikerlt mst kapjk. Pedig valsznleg nagyon bosszantan ket, ha valban tkletes hasonmsukat ltnk, mert az, amit az let tlk kvetel, s amire bellk szksge van, nem egy mr elhasznlt dolog reprodukcija, hanem ppen ellenkezleg: egy gazdagabb szintzis, egy jobb teremtmny, egy j tpus. Az utbbi szlk viszont azon erlkdnek, hogy gyermekeiket nem a sajt maguk kpre, hanem annak az embereszmnynek a kpre s hasonlatossgra neveljk, akit magunkban hordanak. Szeretetket azzal mutatjk ki, hogy a gyermek kedvrt elfojtjk sajt szemlyisgket, s reztetik a gyermekkel, hogy az ll az eltrben, ami t rinti. ()
Mr tves koromban amikor a nagy rongycsombl plys babt csinltam, amely tekintlyes slyval az anyai fradozs boldogt valsgnak a benyomst keltette bennem gondolkozni kezdtem jvend gyermekeim nevelsrl! Nevelsi idelom akkor is az volt, mint ma: a gyermekeknek vidmaknak kell lennik, s nem szabad flnik! A flelem a gyermekkor boldogtalansga. () (Fordtotta: Dr. Szilgyi Pl)


vissza