Kezdőlapra

Fordulópont 24. szám
Hogyan mondjam el?

Winkler Mrta: A nehezen beszl gyerekekrl

Kezd tant koromtl foglalkoztat a krds, mirt s hogyan lehet az, hogy gyszlvn minden csoportomban talltam, tallok nem beszl gyerekeket. A klnbsg csak az, hogy nmely osztlyban kevesebb, msokban tbb a szmuk. A nemek kzl a lnyok javra dl el a mrleg, nemcsak a szmukat, hanem a befolysolhatsgukat illeten is.
Az iskola kezdetn szvesen beszl a legtbb gyerek, akr krdsekre vlaszolnak, akr mest sznek, hosszan, szinte vg nlkl s szvesen ntik rnk a szt. ppen ezrt tnik fel a beszdet mindenkppen elkerl, megszlalni nem akar gyerek. Hossz, trelmes keressi id kezddik ilyenkor, melyben a fondorlatok sokasga segti a tantt a problma minl jobb kezelshez. Nhnyat ezek kzl rviden elmeslek.
E. K. ngy ven keresztl csak a megtanult verseket, szvegeket mondta el knyszeren, ktelessgbl, boldogtalanul. Se tlem, se a trsaitl nem krdezett soha semmit, csevegsbe, beszlgetsbe semmikppen nem volt bevonhat. Meleg csaldi lgkr vette krl, kt testvre, nagyszlk, szlk szeretettel bntak vele. Velem, a tantval is nagyon jl alakult a kapcsolata, alig tudott mg rni, nyomtatott nagybetkkel egyms mell rta anyja s az n nevemet.
Sokszor vittem kirndulni az osztlyt, ott ktetlen helyzetben is prbltam szra brni, gyerekek trsalgsba szrevtlenl bekapcsolni. Egy-egy trsval egytt is elvittem ht vgn kicsi kortl, hogy az iskoln kvli krnyezetben, az ottani ktttsgeket magunk mgtt hagyva, jtkosan is megprblkozzam oldani a sztlansgt. Az igenen s a nemen kvl alig kaptunk tbbet tle. Se az als, se a fels tagozatban nem vltozott meg a beszdhez val viszonya, pedig a csoportja soha nem bntotta, elfogadtk trsai az alig megszlal kislnyt. Ma mr tantn. Hangszne, beszdstlusa rnyalat nlkli, monoton. Magas hangon beszl. Visszatarthatatlanul harcolt azrt, hogy tantknt a gyerekek kztt lehessen.
. R. nev fiacskm vllalta a nmasgt, t magt ez egyltaln nem zavarta. Gynyren rajzolt, agyagmunki klnsen kifejezk, remekek voltak. Nem beszlsz velem, n mgis tudok rlad mindent szltam hozz tbbszr mert a munkid mindent elrulnak nekem. k szvesen meslnek mondataimra hls visszanzs volt a vlasz. Ksi gyerek volt. Nem sokat vltozott, a tovbbtanulsa is nehezen haladt vgig az iskolai veiben.
M. Cs. ngyves korra kezdett el beszlni. Az vodban eltoltk maguk melll a gyerekek, nem kommuniklt velk. Tbb v kellett az iskolban, hogy beilleszkedjk a trsai kz s hogy kvnsgv vljk krdezni s vlaszolni. Az anyai flts, aggodalom is ksleltette fejldsben. Az els osztlyban tbb hnap kellett ahhoz, hogy az elknyeztetsbl a sajt dolgt vllal, s tenni akar ficskv vljk. Gimnazista korra vlt kedves, kellemes trsalgv.
L. B. szp arcra rm volt rnzni, a kislny trsai elss kortl ddelgettk, nagy figyelmkkel tntettk ki. Kitartan figyeltem, hogyan zen a lnyoknak? Velk sem beszlt persze, csak eltrte a kedveskedsket. Tudnk-e n leolvasni valamit a mimikjbl, mozdulataibl, amivel cinkoskodhatnk, prblkozhatnk a megszlaltatsval? Nem sikerlt bizony semmi. A lert munki is szfukarok, kellem s stlus nlkliek maradtak tovbbra is a sokfle megkzelts ellenre. A fels tagozatban a szlei elhagytk egymst, ami erstette kzmbssgt a beszd irnt. Helyrellt kt ven bell a csald, a szlk visszatrtek egymshoz. Remekl rajzolt, brzolt sokfle mdiummal. Alkotsai beszltek helyette a kzpiskolai vek alatt is. Idn rettsgizett, mgebben az vben, 2004-ben, kpzmvszeti killtsra kszl.
S. Cs. kemnykts, csibsz fi volt. Ers alkathoz, a szemben megvillan fis btorsghoz, kirobban mozgkonysghoz, amellyel a fikat knnyedn vitte magval, nagyon nem illett a tanulsi helyzetben val teljes sztlansga. J fantzijval, remek vizulis kszsgvel sikerekhez jutott, sok alkalmat kerestnk ehhez szmra. Szakadozva, akadozva mondott ki nagy knnal egy-egy szt, risi trelem kellett hozz, amg ezek a sztredkek egyltaln eljttek belle. is remekl fejezte ki magt vizulis eszkzkkel, 8 ves kortl rajzversenyek els helyezettje volt vekig. Naponta trtnt krltte baj, btran kvetett el sokfle, iskoltl, trsaktl idegen tetteket. sszeszortott fogakkal vgigllta a felelssgre vonst. Soha nem vdekezett egyetlen szval sem. A televzi Beseny csald cm pardia-sorozatt egy az egyben jtszotta el negyedikes korban, nttte az tvett bugyuta szveget rm s a trsaira. E szerepbe bjva sajt magt is meg tudta mutatni pardiba foglalva. Nehezen s knosan lehetett csak a tantrgyi feleleteket kisajtolni belle az als s a fels tagozatos veiben is. rsbeli munki, fogalmazsai tredezett mondatszvssel, elg silny stlusban kszltek. A filmkszts foglalta le a hetedik osztlytl, gimnazista korban egyre komolyabban foglalkozott a filmmel. Taln ez vlik majd kifejez eszkzv. Vgigszenvedte az iskolai veket, pedig a gimnziumi idszakban olddott a beszddel val kifejezs tern. Jval idsebb kt testvrvel nem volt ilyen gond, mindhrmukat szeretetteljes csaldi lgkr vette krl. Ez vben rettsgizett.
A. G. szlei vlst ppen az iskolakezds eltt lte t. nla viselkedsbeli vltozst nem szleltem. Harmadikos btyja ltvnyosan megszenvedte ezt a fj esemnyt. Az iskola rendezvnyein hromves kortl rszt vett, egyetlen szavt nem hallottuk soha, csendben, trelmesen nzte vgig a szreti mulatsgot, a farsangot, az Andrs-napi vigalmat. retlennek lttam, egy vvel ksleltetni szerettem volna az iskolba jrst. A szlk a vls miatt, s a soron kvetkez tanthoz juts miatt nem lltak el iskolba adsi szndkuktl. Knos ngy v kvetkezett. A ficska nem szlalt meg a gyerekek eltt nknt soha. Eltte taln mg egyetlen gyerekkel se prbltam ki ennyifle j helyzetet, fondorlatot a megszlaltatshoz. Egyetlen krds nem hagyta el a szjt, soha nem kvnt kzlni, elmeslni valamit. Ers alkat, nagydarab, szp arc fi, esetlensge sokszor hozta veszlyhelyzetbe a tbbit az osztlyban s a testnevelsi rkon. Abszolt j szndk volt pedig, akarattal sohase kvnt bntani senkit. Mgis gyakran trtnt baj. Ezeket a bntdsokat a legknosabb percek kvettk, nem lehetett tisztzni minden gyerek szmra megnyugtatan az esemnyeket, mert sehogy sem szlalt meg. A tolmcsv vltam, hogy a nekem megsgott gondolatai hangos megismtlsvel bizonytsam a gyerekeknek, hogy pldul matematikban j gondolatai vannak, logikai kszsge kivl. A bizonyts persze az n ignyem volt, s soha nem az v. A gyerekek kztt elfoglalhat helyt kvntam hol megteremteni, hol megvni. A sok elhallgatott, jl ki nem beszlt helyzet mr-mr sumk sznben tntette fel a gyerekek eltt. A hatrozott hang ppgy eredmnytelen maradt nla, mint szzfle kedves megszlts, cinkossg, j helyzetek teremtse. gyes keze munkit mindig mltnyolva, gonddal mutattam be vagy fggesztettem ki, m ez sem hozott eredmnyt.
Kiskorban a testi kzelsget is kvnta, az els osztlyt gyakorlatilag rm s a szabadids nevelre dlve, belnk kapaszkodva tlttte. Ha gyerekek nem voltak a kzelben, ha villamoson utaztunk, ha szabadidmben vittem magammal, folyamatosan s tlzan sokat beszlt. Most tdikes. Nincs kzlsi vgya.
Manapsg bizony n a beszlni nem szeret, nem tud gyerekek szma. A felnttek nem dbbennek r az els vek otthoni, elmulaszthatatlanul fontos gondoskodsra, foglalkozsra. Ahol pedig a szlk, nagyszlk melege szvesen, eredetien, jl beszl kszsget fejlesztettek ki a gyerekkben, sok esetben igyekezetk az vodkban, az iskolkban trik meg, mert nem kap tovbbi j folytatst. A beszdvizsgl intzet, a nevelsi tancsadk, a pszicholgusok sok konkrt esettel magyarzzk a bajok okait. Rendkvl fontos s srgs dolgunk hallgatni rjuk. Velk s a szlkkel egytt vodnak s iskolnak mindent meg kell tennie, mielbb s nagyon kvetkezetesen, a gyerekeink kifejez kszsgrt, egszsges fejldsk rdekben!


vissza