Kezdőlapra

Fordulópont 29. szám
A hallgats ra?

Vitai Katalin: "Mondanm, de..."

Szakvizsgra kszltem. Egyik elads utn izgatottan hvtam fel kollganmet. Kpzeld! Peti nmasgnak van neve! Elektv mutizmus!

Ngy vvel ezeltt kezddtt.
Leend elsseinket vrtunk tanvnyitra. rkeztek is szpen sorban, tgra nylt szemekkel nzegettek krbe-krbe, termszetesen szleik biztos ksretben. Peti eleinte fel sem tnt neknk. Pr ht elteltvel a tbbi gyerek felszabadult viselkedse mellett az vltozatlan csendessge mr szembetl volt. Tette, amit krtnk tle, de nem kereste trsasgunkat. Ha megszltottuk, csak nzett rnk, de nem szlalt meg. Krdseinkre alig-alig lthat fejbiccentssel jelezte az igen-t s a nem-et.
Hangjt csak olvasskor hallottuk. Hibtlanul, megfelel tempban olvasott, de nagyon halkan, szinte suttogva. Ha problmja volt egy feladattal, kihozta a fzett vagy a knyvt, s ujjval rmutatott a problms rszre. Magyarzatom kzben figyelmesen hallgatott, majd az rted? Most mr fog menni? krdsemre apr blintssal reaglt. Aztn a helyre ment, s hibtlanul befejezte a feladatot. Leckers kzben lmodoznak tnt, idnknt a fal egyik pontjt szemllte merengve, nha engem nzett. Ha rnztem, azonnal elkapta a tekintett, nem kereste a kontaktust, nem mosolyodott el.
Nagyon lassan dolgozott, sokszor volt az utols, nemritkn otthon kellett befejezni az rn vagy a napkziben elkezdett feladatot. Tant kolleganmmel a flvi szli rtekezlet utn ngyszemkzt beszltnk az desanyjval. Az anyuka elmondta, hogy kisiskols korban is hasonltott Petihez, gy nem aggdik fia ltalunk tapasztalt viselkedse miatt sem. Radsul Peti otthon egytt hancrozik nvrvel, eleven s hangos. Megnyugtattuk, hogy Peti rtelmes, j tanul kisfi, nmasga, hallgatagsga nem akadlyozza a tanulsban.
Ettl kezdve nem tettnk, nem tehettnk mst, minthogy elfogadtuk Petit gy, olyannak, amilyen volt. Vgl is tanulsval, magatartsval, problmnk nem volt. Osztlytrsaival jtszott, egy bartja is volt, akivel mindig egytt tlttte a szabad perceket. Szeretett focizni, futkosni az udvaron a tbbiekkel, de egyszer sem tapasztaltam, hogy beszlgetett volna velk.
A msodik v hasonlan telt el, Peti jl tanult, udvariasan viselkedett, de nem beszlt, egyetlen alkalmat kivve. Aznap dlutn is az iskolaudvaron jtszottunk. Egyszer csak Peti llt meg elttem, arca feszlt volt, s lttam, hogy valamit fontosat akar mondani. Hatalmas erfeszts utn megszlalt: A labda elvette. Ki vette el Peti? Vlaszt termszetesen nem kaptam, de feldlt tekintettel nzett el az udvar egyik irnyba. Meglttam a labdnkat egy kisfi kezben, elkrtem tle, s visszaadtam Petinek. Arcn hla s rm sugrzott, mg finoman el is mosolyodott, de nem szlt tbbet.
A Peti val kapcsolattarts tapasztalatokban bvelked, rdekes volt. Soha nem krdeztk, mirt nem beszl, soha nem erltettk, s az volt az rzsem, hogy ettl biztonsgban rzi magt kzttnk a nmasgval egytt.
Emlkszem, egyszer valamit krdeztem tle, amire felttlenl vlaszt kellett kapnom. csak nzett rm nagyra nylt szemekkel, de lthatan kptelen volt vlaszolni. Peti, legalbb blints, hogy igen vagy nem! krtem. Nhny vgtelennek tn msodperc utn halvny mosoly jelent meg a szja szegletben, s blintott. n megknnyebblten visszamosolyogtam r ez mr kommunikci.
Dleltti tanrkon, fleg olvass rn egyre aktvabb lett, sokat jelentkezett. Tudta, hogy jl olvas, s szvesen csillogtatta kpessgt.
Tant nnijvel szemben egy tli napon udvari jtk, hgolyzs alatt trt meg a jg: kikerlve a megszokott tanr-dik kapcsolatbl, Peti nfeledten doblta Emi nnit, aki nem tiltakozott, hanem rmmel, aktvan vett rszt a jtkban. Attl kezdve szemkontaktusuk llandsult, Peti nem kerlte tbb kollganm tekintett.
A harmadik osztlyban trtnt a nagy ttrs. Peti nagyon ritkn, de rvid tmondatokban beszlni kezdett: Ok Inni megyek Kell a labda
Kzben egyenesen a szemembe nzett, s vrta a beleegyezsemet, lthatan, rzkelheten hozzm beszlt. Jtk sorn egyre tbbet nevetett a gyerekekkel, s lttam, hogy idnknt mr beszlgetett is velk, esetenknt maga szltott meg valakit. Nha mr rosszalkodott is. Humorrzke is nyilvnvalv vlt. Tanti, felntt humorunkra, vicceldseinkre szinte elsknt reaglt szles mosollyal. Nemcsak a szja, a szeme is nevetett.
Viselkedse egyre sznesebb lett. A tanv vge eltt a tantermnk fel menet hatalmas vltst hallottam bentrl, mg a folyos is zengett.
Ki kiablt? krdeztem a terembe lpve.
A Peti vlaszoltk a gyerekek.
A Peti!? H, de rlk! az egyetlen, akinek ebben az osztlyban brmikor szabad kiablnia! mondtam. Nagy nevets volt a vlasz, s mindenki tudta, mire gondolok.
A negyedik vben Peti kinylt. Nem beszlt annyit, mint a tbbiek, de beszlt. Humora mg minket, felntteket is megnevettetett. Feltnen kereste trsasgunkat, mellettnk lpkedett, lthat mdon lvezte kzelsgnket. Nha meslt magrl, a kutyjrl. Volt, hogy csak elkezdett egy trtnetet, aztn hirtelen abbahagyta. Mint aki azon kapja magt, hogy tl sokat mondott. Feladatait gyorsabban elvgezte, br lmodozsa vissza-vissza trt. Stabil eredmnnyel j szinten teljestett minden tantrgybl. Viselkedsn egyre inkbb megmutatkoztak rzelmei, ltszott, ha mrges, vagy haragszik, st, nha ellenkezik is, mg velnk, tanraival is. Most mr nyilvnval, hogy van sajt vlemnye, akarata, kpes killni nmagrt. Mindezt elfogadhat mdon teszi. Nagy utat jrt be, mg eljutott idig.
Nem tudom, milyen rzs nmnak lenni, milyen rzs a mondanm, de kptelen vagyok r llapot. Ltva magam eltt rgi arca erfesztst, szeme sszehzst, sokszor ktsgbeesett tekintett egy-egy kommunikcis helyzetben, azt kell mondjam, nagyon nehz lehet. Lekzdtte nmaga akadlyait, s taln s remlhetleg innen egyenes t vezeti a teljes megnyls fel.

Mit tettnk Petirt?
Nem knyszertettk beszdre, apr jelzseit vlaszknt rtkeltk, s elgnek talltuk. Nem csinltunk nagy gyet a nmasgbl, de abbl sem, ha megszlalt. Termszetesnek fogtuk fel tle mindkettt. Br szintn szlva ha megtrte a csendet mindig ujjongtunk, de csak bellrl!
Peti a gygyuls tjra lpett. Nyugodt szvvel engedjk t fels tagozatba, s tiszta szvbl szortunk neki, hogy amit elkezdett, sikeresen tudja teljesteni.


vissza